Nyomjad Ügyfélszolga, baszki!
Én egy lakótelep kellős közepén található körforgalom + 4 zebra mellett lakok. Az erkélyről fogom filmezni a
1) balra indexelőket
2) körforgalomban tolatókat
3) zebránál gyalogossal előzékenykedőket
és menni fog a sok névtelen feljelentés.
Bazmeg, nem vagyok radikális, de az öreg picsa suzukival, aki 10-zel mer bemenni a körforgalomba, annak már igazán nem kellene satuznia, h a gyalogost elengedje a körforgalom előtti zebrán. S ami a poén, utána még ő üvöltözik velem, hogy a járda nem az enyém!
Idióta fasz autósoknak mondom: civilizált országokban a zebra értelmezése: ez a járda azon része, ahol megengedett autóval átmenni. Indoklás: a gyaloglás természetes emberi tevékenység, az autózás nem az. És nem az úttest azon része, ahol lehet gyalogosnak is mennie. Ezt a paradigmaváltást lenne jó felfogni. Menj ki művelődni Hollandiába! Sőt, menj ki Dubaiba, és nézd meg a 3. világ válogatott Schumachereit... ha nem tetszik, gázolj gyalogost Olaszliszkán!
Zárkózzunk fel a fejlett nyugathoz!
Dubai
Dubaiban pl. a sok autóversenyző arabot lehetetlen volt a szabályok követésére sarkallni. Ezért ott műszaki megoldásokkal sikerült csökkenteni a gázolások számát: minden zebra
1) vagy lámpás átkelőhely
2) vagy fekvőrendőrt építenek a zebra alá, így tényleg mindenki 20-30-cal tudja abszolválni, így a gyalogos is védett helyzetben van
USA
A másik kedvenc példám, a szabadság hazája, a nagy testvéri Ámerika. Ott a motorizációt (minden családba min. 1 autó: ötvenes évek extenzív és introvertált eisenhover-i gazdaságpolitikája) követően tragikusan sok halálos közlekedési baleset történt. A ’60-as években felzárkózott a tüdőrák (hiába no, Marlborough Country) mögé. A KRESZ szigorítása (liberális Kennedy) nem vezetett eredményre, ezért a republikánus államok bevezettek egy egyszerű szabályt: minden útkereszteződésben mindenkinek stoptáblát tettek ki. Így kissé óvatosabbak lettek az autósok. Különösen, miután ezt ötvözték a rendőrség zéró toleranciájával. Nézd meg a jútyúbon, hogyan igazoltatnak az USA-ban! Egy rossz mozdulat és lelőnek bazmeg.
Netherland
S a harmadik kedvenc: Hollandia. Ott a prioritás a közlekedésben (kinek kivel szemben van elsőbbsége):
1) villamos, és a villamos-pályával mindenhol egybevont buszsávon közlekedő busz
2) kerékpáros
3) gyalogos
4) hajó
5) autós
Ez azért jó, mert társadalmilag igazságos, gazdaságilag hatékony. S ez azért jó, mert – bár a holland ember alapjában véve civilizált – senkinek nem kell mérlegelnie, hogy kinek van elsőbbsége az adott szituációban. A magyar ember mindig úgy értelmezi a szituációt, hogy az neki jó legyen.
„Még pont átérek a biciklis előtt, ha jobbra fordulok, s ez nekem most azért fontos, és sürgős, TEHÁT JÁR, mert elfogy a Droid Pláza-ban a Dior”, „az a gyalogos csak pihenget a zebránál, tulajdonképpen nem is akar átmenni, hanem az előtte 60-nal elsuhanó autósokban gyönyörködik”.
Ezért nem jók a szituációk. Szituációtól függetlenül hollandusoknál MINDIG a fentiek a prioritások, ha nincs lámpa/tábla, ami szabályozná. S hogy még könnyebb legyen, műszaki megoldásokkal meg meghökkentő trükkökkel 1, 2 támogatják autós barátaink normakövetését. Így a rendőröknek is könnyebb. Vagy minden szabályozva van, vagy semmi. Így nem kell mérlegelni, hogy mi a szabály a szituációban. Vagy egyértelmű, vagy annyira nem egyértelmű, hogy egyszerűen nem marad időd mérlegelni.
Viva la franc!
S végül a 4. kedvencem. A magukat a legfejlettebb népnek és azon belül saját magukat az Olimposz istenének tartó franciák (ezzel az öntudattal csak mi, magyarok vetekszünk) tudvalevőleg a legnagyobb parasztok, akiket a hátán hordott a föld. Ezt mi sem bizonyítja jobban, mint közlekedési moráljuk. Ami töretlenül borzolta a gyalogosok / külföldiek idegeit egészen a 2000-es évek közepéig, amikor Sarko belügyminisztersége idején bekamerázták az egész országot. Ombuds Manót valahogy megoldották, nagyon helyesen!
Az ombudsman intézmény nagyon fontos egy fejlett demokráciában, de kellene egy ombudsman, aki a többi ombudsman túlkapásait vizsgálja, meg kellene egy „altruista” ombudsman, aki azt figyelné, hogy az egyén jogait védő ombudsmanok milyen olyan szankcionálandó társadalmi jelenségek fennmaradásához járulnak hozzá állásfoglalásaikkal, ami a társadalom többi tagjának árt. Ilyenkor kontrázhatnák a szak-ombudsman állásfoglalásait.
Haza és haladás
Ha nem elég a sok feljelentés, esküszöm megválasztatom magam kerületi képviselőnek a Lakótelepért Szövetség nevében és mindezt életbe léptetjük! A körforgalmat megközelítve először egy stoptáblához érsz. Megállsz. Majd lassan ráhajtasz a fekvőrendőrre, ahol a zebra megy át. Lassan lehajtasz róla és egy stoptáblához érve megállsz, mert odaértél a körforgalomhoz. Behajtasz. Szeretnél kihajtani a körforgalomból, de lassan, óvatosan teszed, mert egy fekvőrendőrön keresztül tudod megtenni.
Beérve a lakótelepre azzal szembesülsz, hogy az utcák egy része sétálóutca (pl. pont a lakótelep „főterén” a főutca, amit sokan szökő útvonalnak használnak, ha bedugul a szomszédos autópálya-bevezető szakasz, vagy a lakótelepet a másik oldalról határoló városi 2*3 sávos főút). De nem tudsz mit kezdeni, mer’ az utcák maradék része egyirányúsítva lett (s pont ellenkező irányba, mint ami neked jó lenne), egy másik hányada meg lakó-pihenő övezet, ahol 3 méterenként tankcsapdával vetekedő fekvőrendőrök akadályozzák a közlekedést. S hiába dühöngsz, semmit nem tehetsz, mert mindent kamerák figyelnek…
Ez mind nagyon költséges. Honnan lenne rá a forrás? Hát természetesen onnan, hogy először a bekamerázást finanszíroznánk meg, onnét az kitermelné a többi fedezetét. Lehetne a projekt egy pilot: támogatandó kísérlet, a hazai általános bevezetés előtt. S honnan lenne forrás az állami szintű bevezetésre? Kamerarendszerek, és az autósokra kirótt adók. Én pl. olyan adót vezetnék be, ami egy havi valamekkora menetteljesítmény alatt lenne fizetendő, s efelett lépcsősen csökkenne. Így talán elég jól el lehetne határolni azokat, akik tényleg hivatásukból fogva autóznak sokat, azoktól, akik hobbiból vezetnek. Dugódíjat egész Budapestre! Kamera figyeli, ki lép be a városba és már hipp-hopp, repül is a csekk…
Autózni kell, autózni fontos. De nem rendelhetünk mindent az autózás alá! Not in my back-garden! Az autózás egy lehetőség, de nem alkotmányos jog. Be lehet hajtani a lakótelepre, de 20 000 ember életét nem lehet alárendelni másik – máshol lakó – 20 000 ember autózáshoz való jogának! Ebből a 20 000 emberből hány olyan akad, akinek létszükséglet az autó, és hány olyan akad, aki kényelmi, vagy presztízs szempontból választja az autót? Az ő kényelmi, vagy presztízs választásának miért is kellene alárendelni a mi életminőségünket? A saját lakhelyemen? Nagyon sok Dél-pesti pöcs folyton panaszkodik, hogy kényelmetlenül zajos Ferihegy, de aztán autóba szállnak és keresztülhajtanak más lakhelyén. Kényelemből.
Szüntüchet Olaszliszkára vessétek!
Apropó, Olaszliszka! Nekem Olaszliszka nem etnikai csak felhangú, meg nem csak egy nagyon nagy emberi tragédia, hanem autós, közlekedésrendészeti kérdés is. Vannak kételyeim. Nézzük csak meg, miért! Én is tévedtem már el autóval. Kerestem a kiutat pl. Hajdúszoboszlón egy hasonló lakosságú környéken. Meg egyszer Abádszalók felé Heves megye egyik gyönyörű falujában. Meg Győrben is volt már ilyen. Minden eset. Olaszliszka előtt volt. Mit tettem, igazán balfasz eltévedt autósként? Lassan haladtam. Muszáj volt, mert az utcatáblákat kellett nézni, meg a kereszteződésekben gondolkodni. S emellett a forgalomra, gyalogosra figyelni. Ez csak úgy megy, ha lassan mész. És még akkor is lehetnek gáz helyzetek. Hirtelen eléd lép egy gyalogos, akkor satu és nem gázolod el, ennyi.
De nézzük csak meg a fenti képet! Itt hogy a faszba nem vette észre az autós az út szélén haladó gyermeket?! Milyen tereptárgy takarta el?
Még sötétben is vezetve, van utcai világítás, vagy ha nincs, akkor még óvatosabban vezetsz…
Az autós szabolcsi illetőségű, én nem. Ennek ellenére, ha estefelé, sötétben autózok egy faluban, akkor az úttest közepén haladok (mint a képen a rendőrbácsi)! Soha nem lehet tudni, mikor kanyarodik ki eléd a kocsma elől egy ittas falusi biciklis, pl.
Ezt a forgalom általában megengedi. Ha jön szembe valaki, akkor lehúzódok. Kanyar előtt lehúzódok. Vajon Olaszliszkán mekkora a forgalom a cigánysoron?
Az áldozatról tudjuk, hogy Tiszavasváriban volt tanár. Na, Tiszavasvári a kedvencem: az M3-asról Polgártól Nyíregyházáig éveken keresztül Tiszavasvárin keresztül kellett menni. Kanyargós főút, az úttestről egy méter csík sárga vonallal leválasztva („kerékpár-út” kezdemény), rengeteg ténfergő gyalogos, iszonyú forgalom. Ilyen körülmények közt szocializálódott autós hogyan nem vette észre a gyalogost?
Ismert, hogy a gázolás után az autós szinte már ki sem tudott szállni az autóból, mert a cigányok rögtön megtámadták. Tehát az utca tele volt cigánnyal. Ha az úttest tele van gyalogossal, és nincs járda, mit teszek. Lelassítok, sunyi kettesben, vagy egyesben „fogásponttal” játszva haladok.
Mindenki kihagy egyszer, innen a baleset, s semmiképpen nem akarom mentegetni a tetteseket!